angol esztéta, műkritikus


Méltányolt azért néhány reneszánsz festőt, nevezetesen Tizianót és Dürert, mert alkotásaikban felfedezni vélt valamiféle elemi rajongást a természet iránt, ugyanakkor ártalmasnak ítélte Michelangelo munkásságának a művészetre gyakorolt hatását. Könyvének második felében különböző művészi ábrázolások hibáin és erényein keresztül részletesen szemléltette, hogy pontosan hogyan mozognak a felhők, napszakonként hogyan változik a tenger, hogyan növekednek a fák.

Turner űrt hagyott maga után az angol képzőművészetben, Ruskin méltán fájlalta, hogy korának festészete átlagos színvonalú, a képeken „állandóan barna teheneket látni az árokparton, fehér vitorlákat a tájfunban, citromszeleteket a kistányéron és groteszk fintort vágó arcokat”. Amikor az ötvenes évek elején felfedezte a Preraffaelitákat, azonnal védelmükre kelt, mert bennük látta „az angol festészet megújulásának jelét”. Eszmei irányítójuk lett, közös erővel próbálták meg áthidalni a művészek és iparosok közötti szakadékot: támogatták a középkori kézművesség visszaállítását, és művészi ipari műhelyek szervezését. Ruskin mesterségesnek ítélte a szépművészet és az iparművészet elhatárolását is, mondván, Michelangelo freskója a Sixtus-kápolnában is kifejezetten dekoratív céllal készült. Ellenezte a tömegtermelést, a kézművességhez akart visszatérni, amiben romantikus középkor-felfogása is erősítette.

Műveit ekkor már valódi nevén jegyezte, hiszen korának legismertebb kultúrteoretikusaként tartották számon, és az oxfordi egyetemre a szépművészetek tanárává nevezték ki.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Ruskin
Ruskin: Modern Education
Ruskin: The Critical Heritage
http://www.abcgallery.com/M/millais/ruskin.html
A preraffaeliták (1848–1854)
angol író- és művészcsoport
1848-ban néhány fiatal művész Angliában fellázadt az akadémista festészet konvenciói ellen, mert szerintük az csupán egyetlen festészeti módszert ismert el: azt, amely Raffaello művészetéből eredt, és amelyhez ráadásul semmi közük nem volt. Az Akadémián magasabbrendűnek tartották a rajzot a színnél,az egyensúlyt a mozgásnál, a műterem fényét a plein air fényénél, a nagy klasszikusokat pedig minden modern, kortárs festőnél. A preraffaeliták ahhoz, hogy megszabadítsák a művészetet az akadémizmus felületességétől, szembeszálltak annak egész viszonyítási rendszerével és szépségideáljával. A festészet egész történetéből merítettek stíluselemeket, nem érték be azzal a néhány mesterrel, akikre kötelességszerűen hivatkoztak az akadémikus festők. Minden korszak érdekelte őket, kiváltképp a Raffaellót megelőző reneszánsz festészet – innen ered elnevezésük. Ugyanakkor tanulmányozták a kortárs művészek alkotásait, olyanokét, mint Turner, Blake, Géricoult, Delacroix vagy Ingres, de a koloristákét is, mint Giorgione vagy Rubens. Kapcsolódtak a nazarénusok munkásságához, és érdeklődtek a zene, az iparművészet és a vitrázskészítés művészete iránt is. Tevékenységük kihatott Redon és Moreau szimbolista festészetére, valamint a később kibontakozó szecesszióra. Témáikat is különféle területekről merítették: az irodalomból (olasz és angol, középkori és kortárs), a mitológiából, a Bibliából, társadalmi eseményekből, vagy a természetből, de mindenekelőtt saját belső vízióikból. Ez a heterogenitás egyszerre adott erőt és ítélte eleve kudarcra a mozgalmat.
A P.R.B. (Pre-Raphaelite Brotherhood) 1848. szeptemberében alakult John Everett Millais, William Holman Hunt, Dante Gabriel Rossetti, William Michael Rossetti, James Collinson, Frederic George Stephens és Thomas Woolner jelenlétében. A Kör tagjainak műveire nem írták rá a szerző nevét, csak P.R.B. iniciálét, melynek jelentését egy évig sikerül titokban tartani a nagyközönség előtt.
Esztétikájuk legfontosabb célkitűzése „kifogástalan képek és szobrok alkotása”volt, műveikkel mégis óriási botrányt okoztak –

Az éles kritikák John Ruskin angol műkritikus közbelépésekor hirtelen elhallgattak. Mitöbb a P.R.B. vásznak gyorsan népszerűvé lettek, miután Ruskin 1851-ben rokonszenvező levelet írt a Times-nak: „A múlthoz való vonzódásuk kizárólag abban nyilvánul meg, hogy vagy azt festik, amit látnak, vagy azt, amit a bemutatott jelenet valóságának tartanak, figyelmen kívül hagyva a festészet mindenféle konvencionális szabályait. Kiválasztották szerencsétlen, de megalapozott álnevüket, mivel Raffaello előtt minden művész így festett, míg utána inkább arra törekedtek, hogy szép vásznakat hozzanak létre, mint hogy a valóságot ábrázolják. (...) Ha a rosszindulatú kritikák nem akadályozzák meg, a P.R.B. tagjai képesek lesznek országunkban megalapozni azt a legkitűnőbb művészi iskolát, amelyet a világ három évszázada nem látott.” Ruskin számára ők a „jó hír” az angol festészetben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Raphaelite_Brotherhood
http://preraphaelitepaintings.blogspot.com/
Dante Gabriel Rossetti (1828–1882)
angol festő, illusztrátor, költő és műfordító

Európába utazott Hunttal, hogy közösen tanulmányozzák a klasszikusokat. Hazaérkezte után ismerkedett meg modelljével és későbbi feleségével Elizabeth Siddallel. 1850-es kiállítását annyira lehúzták, hogy elhatározta, nem állít ki többé. Az elkövetkező tíz évben szinte kizárólag irodalmi ihletésű műveket készített, Dante, Shakespeare és az Artúr-legenda illusztrálása foglalkoztatta. Legfontosabb vevője pedig nem volt más, mint barátja és mecénása, John Ruskin. Gyakran dolgozott William Morrisszal; illusztrációkat, üvegablakokat festett és bútorokat tervezett a számára.
Évekig tanított elhivatottságból a Working Men’s College-ben, ahová akkoriban Burne-Jones is járt. Még a hatvanas években is kitartott a preraffaelita eszmék mellett, ennek szellemében festett női portréi mindmáig a mozgalom stílusát szimbolizálják. Mindeközben egy újabb társaság vezetője lett, amely Ruskin moralizáló eszméivel szembeszállva kívánta megtisztítani a művészetet a fölösleges didaktikától.
1861-ben felesége élettelen gyermeket szült, és egy hónappal később Elizabeth is életét vesztette laudanum-túladagolásban. Életének és festészetének egyaránt meghatározó fejezete kezdődött el ekkor. A Beata Beatrix című kép tiszteletadás feleségének – akit Dante halhatatlan szerelmeként ábrázolt –, de egyben első darabja dekoratív jellegű, szuggesztív festészeti korszakának.
Élete végé felé többször kísérelt meg öngyilkosságot, csaknem megvakult, és egy roham következtében röviddel halála előtt lebénult.

Angyali üdvözlet, Ecce Ancilla Domini (1850)
olaj, 72 × 42 cm
Tate Gallery, London

Beata Beatrix (1863)
olaj, 86 × 66 cm
Tate Gallery, London

Proserpina (1873-77)
olaj, 125 × 61 cm
Tate Gallery, London

La Pia de’ Tolomei (1868-1880)
olaj, 51 × 61 cm
Spencer Museum of Art,
University of Kansas, Lawrence

Ballads and narrative poems
1893
Kelmscott Press, London
Edward Burne-Jones (1833–1898)
angol festő, illusztrátor, designer


Sidonia von Bork (1860)
gouche, 33 × 17 cm
Tate Gallery, London

Aranylépcsők (1872-80)
olaj, 277 ×117 cm
Tate Gallery, London

Elvarázsolt Merlin (1874)
olaj, 186 × 111 cm
Lady Lever Art Gallery, Port Sunlight

Wightwick Manor
Wolverhampton, Nagy-Britannia
a nagy szalon


Angelic trumpeter (1877-78)
Christ Church Cathedral, Oxford
üvegablak
szia!
VálaszTörlésRossetti-nél van két elírt évszám:
"1950-es kiállítását annyira lehúzták... 1961-ben felesége élettelen gyermeket szült..."
Szép munka különben!
Szóval ha volna kedvem anyagot küldeni, milyen címre küldhetném? :)
szia!
VálaszTörlésköszi, hogy szóltál, ezt jól benéztem:)
biztos van még pár ilyen szerteszét...
mondjuk ide:
felantix@gmail.com
nagyon köszi